Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

maanantai 6. lokakuuta 2014

Trainer4You Kuntosalivalmentaja -koulutus, jakso 1


Tuhti koulutusviikonloppu takana! PT-opintojen toinen osuus, kuntosalivalmentaja -koulutus starttasi viime viikonloppuna Lappeenrannassa Etelä-Karjalan liikuntakeskuksessa. 

Tämä siis seuraavana tavoitteena

Kolme päivää oli täynnä asiaa ja käytännön harjoitusta. Käsiteltäviä teemoja oli:  

Kuntosaliharjoittelun tavoitteet
Kuntosaliharjoittelun ainekset
Voiman eri muodot
 Kuntosaliharjoittelun menetelmät
Lihaskuntoharjoitusohjelman jakaminen
Motivoiva ohjaaminen
 Toiminnallinen harjoittelu
 Ohjaamisen kaava


Huomaa hupparikansan puolella -teeman mukainen asustus

Vaikka olen kuntosalilla pyörinyt suht säännöllisesti jo melkein kymmenen vuotta, viikonloppuun mahtui paljon uutta asiaa. En ole aikaisemmin juurikaan miettinyt, mitä liikkeessä anatomisesti tapahtuu, mutta nyt lihasten toimintaroolien ymmärtämisen myötä asiat näkyvät uudessa valossa. Suurin osa liikkeistä oli minulle entuudestaan tuttuja, mutta kouluttajan valvovan silmän alla niihin saatiin hiottua parempaa tekniikkaa. Lisäksi opin, mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota, kun liikettä opettaa toiselle. Kouluttajan valvovan silmän välttäessä parini kävi opettamassa minulle myös yhtä minulle ihan uutta liikettä, rinnalle vetoa. Kiitokset parille opastuksesta, jos sattuu tänne lukemaan! Liike tuntui hyvältä. Voisin ottaa vaikka omaan treeniin mukaan. Uusia liikkeitä pääsin lisäksi testailemaan  toiminnallisen lihaskuntoharjoittelun osiossa. Ihastuin renkaisiin, joissa kävin välillä salaa rimpuilemassa. Sellaiset meille kotiin!

Evästä keholle ja aivoille

Teoria-asioiden tukena toimii Tuloksia kuntosaliharjoittelulla -kirja, jonka ovat kirjoittaneet Riku Aalto ja Lasse Seppänen. Kirjakauppa netissä esittelee opusta seuraavasti: Tuloksia kuntosaliharjoittelulla on toiminnallinen opas kuntosaliharjoittelijan tueksi. Se käsittelee ymmärrettävästi lihaskuntoharjoittelua, venyttelyä sekä kehon rakennetta ja toimintaa. Kirja sisältää laajan liikepankin saliharjoitteluun ja venyttelyyn sekä työkalut onnistuneen saliohjelman rakentamiseen.Kirja soveltuu kuntoilijalle, kuntosalikonkarille, alan opiskelijalle sekä liikunta-alan ammattilaiselle.

Olen samaa mieltä. Hyvä perusteos. Ei turhaa kikkailua ta hifistelyä, mutta kuitenkin kaikki olennaiset jutut salitreenistä. Helposti luettavaa tekstiä ja liikepankissa selkeät kuvat.

Tämän kirjan liikkeistä meille tulee ensi kerralla ohjausnäyttökoe. Eli kaikki liikkeet pitää osata ohjata. Liikkeistä arvotaan sinulle yksi, jonka ohjaat aloittelevalle kuntosaliharjoittelijalle ohjausmallin mukaisesti kouluttajan arvioidessa. Lisämotivaatiota liikkeiden ohjauksen opetteluun tuo tieto siitä, että hylätyn näyttökokeen uusiminen maksaa joka kerta lisää :) Vähän kun olisi menossa autokoulun inssiajoon. Apua!

Tästä samasta kirjasta + Hyvinvointivalmentaja -koulutuksen kirjasta tulee myös tentti, joka pitää päästä läpi voidakseen jatkaa PT-opinnoissa eteenpäin. Jos siis näytte minut salilla istuskelemassa kirja kädessä, olen pänttäämässä kokeisiin.


Käytännön harjoituksissa kävimme läpi paljon liikkeitä. Kaksi ensimmäistä päivää harjoittelimme liikkeitä itse ja kolmantena harjoittelimme ohjaamaan niitä toisillemme. Kurssikaverit tulivat paremmin tutuiksi, kun pääsimme yhdessä tekemään. Uskaltauduin jopa kysymään kaveria ottamaan kuvia, joten sain muutaman treenikuvan tänne blogiin. Kiitokset kuvaajalle!


Vatsalihasliikettä opettelemassa


Gluteus maximus duunissa


Jakson kouluttajana toimi Karhun Juha, joka oli kanssamme myös Hyvinvointivalmentaja -koulutuksessa. Tykkään Juhan tyylistä kouluttaa käytännönläheisesti ja innostavasti. Hän selittää ja näyttää asiat selkeästi ja vastailee kärsivällisesti (eräiden äärimmäisen tiedonhaluisten ja asioita kyseenalaistavien) opiskelijoiden kysymyksiin. Tiedostan olevani välillä aika rasittava oppilas, mutta en ole vielä saanut potkuja koulutuksesta, enkä ole edes joutunut poistumaan luokasta.

Onko pullover selkä- vai rintaliike?

Olin tosi väsynyt viikonlopun jälkeen. Yhteenvetona sanottakoon, että tosi hyvä ja samalla tosi rankka jakso oli. Ryhmä oli sen verran pieni, että siinä oli pakko pitää keskittyminen koko ajan olennaisessa. Juhan tyyli luennoida on hyvin vuorovaikutuksellisen, joten omiin maailmoihin vajoaminen (lue välitorkut) ei ole mahdollista.

 Nyt pitää tehdä kotona paljon duunia ennen seuraavaa jaksoa, joka on jo muutaman viikon päästä.


Opiskelu jatkukoon!









Ei kommentteja: