Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Vähän erilaisia treenejä

Viime viikkoina olen saanut vähän vaihtelua treeneihin. Lasten koululla oli yleisurheilukilpailut, ja poika halusi treenata 800 metrin juoksuun. Mitäpä äiti ei lapsesta eteen tekisi. Ei muuta kun lenkkarit jalkaan ja menoksi (pienen!) lenkkitauon jälkeen. Tarpeeksi hiljaa kun hölkättiin, pysyi äitikin perässä yllättävän hyvin. Eikä mennyt treenit hukkaan, kultaa napsahti! Nyt täytyy äidin vähän leveillä muillakin kisatuloksilla, koska pakahdun ylpeydestä. Kisoissa sai osallistua kolmeen lajiin. Sekä tyttö että poika valitsivat pikajuoksun, pituushypyn ja 800 metrin juoksun. Kaikista lajeista tuli mitalit! Loppusaldona viisi kultaa ja yksi hopea. Mitaleja kirkastaa vielä se, että lapsen koulu on yksi Kouvolan suurimmista, joten vastusta oli paljon. Olen tosi ylpeä! Jäin kisojen jälkeen pohtimaan, minkälainen vaikutus vanhemmilla on siihen, mistä asioista lapset kiinnostuvat ja missä he menestyvät. Menestyisivätkö meidän lapset urheilussa, jos kotona ei pidettäisi urheilua arvossa? Olisko heistä tullut vaikka musikaalisesti lahjakkaita, jos kotona harrastettaisiin paljon musiikkia?
 
Hyvää lenkkiseuraa!
 
Teemun ja Rambon jumpallekin olen jo pari kertaa uskaltautunut. Keskivartalo on vielä heikko, enkä pysty läheskään kaikkea tekemään. Tänään tehtiin (tai muut tekivät) paljon räjähtäviä vatsalihasliikkeitä. Ne olivat liian rankkoja vielä. Jotain kuitenkin pystyin tekemään, ja sen tuntui kivalta. Tänään minulla oli pari pikku kannustajaa mukana ja pyysin heitä ottamaan treenistä kuvia tätä blogipäivitystä varten. Tämä oli ainoa otos, joka puhelimen kamerasta löytyi! Joten laitetaan se nyt sitten tänne. Siinä liikutaan krokotiilina lattialla, kuten kuvasta selvästi näkyy.
 
 
 
Tässä kuvassa treenataan krokotiiliryömimisistä.
 
 
Tätä seuraavaa vähän pelottaa tänne kirjoittaa... Olen päättänyt opetella seisomaan käsillä. Silleen ihan kunnolla, ilman tukea, ja pidempään kuin kolme sekuntia (joka lienee tämän hetkinen ennätykseni). Lapset olen saanut innostettua mukaan projektiin. Pienemmät harjoittelevat päällä seisontaa ja me isommat käsillä. Treenipaikkana toimii meidän kodinhoitohuone. Treeniaika on tuleva talvi. Dead line on lukuvuoden päättyessä. Eli jos näette ensi kesänä jonkun mamman kulkevan kylillä hameen helmat korvissa ja varpaat kohti taivasta, se olen sitten minä.
 
Jos joku teistä lukijoista osaa seisoa / kävellä käsillä, treenivinkkejä otetaan mieluusti vastaan. Ihailen ihmisiä, joilla on hyvä kehonhallinta ja uskon, että tällä projektilla saan kehitettyä omaani. Kuka lähtee haasteeseen mukaan?
 
Tästä se  lähtee! Taas lapsityövoimaa käytetty kuvaamisessa. Jalat puuttuu.
 
 

Tulevana viikonloppuna on vuorossa Personal Trainer- opintojen ensimmäinen kuntosaliohjaajan lähiopetusjakso. Kutsukirjeessä kuvattiin jaksoa seuraavasti.

Trainer4You Kuntosalivalmentaja -koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia eri tavoitteilla varustettujen terveys- ja kuntoliikkujien sekä urheilijoiden kuntosalivalmentajana. Koulutus valmistaa harjoittelun pitkäjänteiseen ohjelmointiin, ammattimaiseen ohjaustyöskentelyyn, harjoittelun tuloksellisuuden seurantaan sekä harjoittelua tukevaan ravitsemusneuvontaan ja lihashuoltoon.

Koulutus antaa perusedellytykset myös kuntosaliryhmien sekä lihaskuntoaiheisten kurssien ja pienryhmävalmennusten pitämiseen. Ensimmäisellä lähijaksolla käydään läpi mm. tavoitteenasettelua, toiminnallista anatomiaa, kuntosaliharjoittelun tekniikoita ja ohjelmointia, voiman eri muotoja sekä toiminnallista harjoittelua. Lisäksi käymme läpi kuntosaliharjoittelun perusliikepankin suoritustekniikoita ja harjoittelemme liikkeiden ohjaamista.


Kuntosalivalmentaja -koulutuksen ensimmäisen lähijakson ohjelma:

1.päivä klo 12:00 - 20:00
Kuntosaliharjoittelun tavoitteet
Kuntosaliharjoittelun ainekset
Voiman eri muodot
Käytännön harjoitus (liikepankki osa 1, sisäliikuntavarustus)

2. päivä klo9:00 - 17:00
Kuntosaliharjoittelun menetelmät
Lihaskuntoharjoitusohjelman jakaminen 1.osa
Motivoiva ohjaaminen
Käytännön harjoitus (liikepankki osa 2, sisäliikuntavarustus)

3.päivä klo 9:00 - 17:00
Käytännön harjoitus (toiminnallinen harjoitus, sisäliikuntavarustus)
Toiminnallinen harjoittelu
Lihaskuntoharjoitusohjelman jakaminen 2.osa
Ohjaamisen kaava
Käytännön harjoitus (ohjausharjoittelu, sisäliikuntavarustus)


Olen tosi innoissani! Kiva aloittaa tuleva viikko, kun on tällaista mukavaa tiedossa viikonloppuna.



Loppuun vielä pojan mielikuva kuntosalitreenaamisesta.





 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Mainioita kuntosalihahmoja! :D