Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

perjantai 4. heinäkuuta 2014

Toipilaan ruokavalio


Viime postauksessani kritisoin sairaalan ruokia niiden heikkojen ravintoarvojen vuoksi, mutta en kuitenkaan kirjoittanut, mikä olisi parempi vaihtoehto. Erään lukijan toiveesta kirjoitan muutaman sanan toipilasajan ruokavaliostani. Ihan alkuun pitää sanoa, että minulla ei ole linkittää teille tieteellisiä tutkimuksia, joihin ajatukseni perustuvat. Jokainen ottakoon siis itse vastuun, mikäli aikoo näistä minun pöperöistäni mallia ottaa. Tietoa olen etsinyt netistä ja lukenut kirjoista, saanut vinkkejä valmentajaltani ja olen myös käyttänyt ihan maalaisjärkeä ja omia kokemuksia ravitsemusjuttuja miettiessäni. Yritän tähän tiivistää keskeisimmän raitsemukseen liittyvät jutut, jotka koen toipumista edistävän.

 

Proteiini

Oli sitten toipilas tai ei, terveellisen ruokavalion perusta muodostuu kolmesta päätekijästä: riittävästä proteiinin saannista, hyvistä rasvoista ja laadukkaista hiilihydraateista. Nyt kun treenit ovat tauolla, voi proteiinin määrä olla vähän normaalia maltillisempi. Proteiini on kehon rakennusaine, joten blondin logiikalla sitä tarvitaan myös leikkauksen aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen. Minun yleisimpiä proteiinin lähteitäni ovat kana, naudan jauheliha, kalkkuna, lohi, riisiproteiini ja heraproteiini. Maitotuotteita en juuri käytä, koska uskon niiden pahentavat akneani. Proteiinia olisi hyvä saada tasaisesti pitkin päivää, mieluiten joka aterialla, ja mielellään useammasta kuin yhdestä lähteestä.
 

Rasva

Sekä toipilas että terve henkilö tarvitsee joka päivä hyviä rasvoja. Sopiva määrä on mielestäni n. 1g / painokilo / vrk. Riittävällä hyvien rasvojen saannilla pidetään huolta hormonitasapainosta, voidaan ehkäistä tulehduksia ja sekä vahvistaa vastustuskykyä. Minun lemppari rasvanlähteitä ovat lesitiini, mantelit, pähkinät, siemenet, avokado, lohi, oliiviöljy, MCT-oljy, kookosöljy sekä omega-3-kapselit.
 
 

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovatkin sitten vähän kinkkisempi juttu. Normaalisti syön hiilareita ihan reilusti treenin ympärillä. Nyt kun treeniä ei ole, ei hiilareille ole mielestäni samanlaista tarvetta. Kehon bakteerit käyttävät ravinnokseen hiilihydraatteja. Maalaisjärjellä ajateltuna matalampi hiilihydraattimäärä voisi siis ehkäistä haitallisten bakteerien lisääntymistä. Sairaalassa ollessani tämän ilmiön huomasi hyvin. Syötyäni viikon hyvin hiilaripainotteista ruokaa akneni oli hurjassa kunnossa. Aknebakteeri sai mehukeitoista, kiisseleistä, vanukkaista, jogurteista ja muista sairaalan herkuista sellaisen määrän ravintoa (sokeria), että se sai aikaan oikean sotatilan kasvoillani. Voi tietysti olla, että asiaan oli muitakin syitä, mutta ruokavalion yhteys oli mielestäni aivan ilmeinen. Uskon siis, että toipilaana on hyvä vähän rajata hiilihydraattien saantia, mikäli se on runsasta. Hyviä hiilihydratin lähteitä ovat tuoreet kasvikset, marjat ja hedelmät. Lisättyä sokeria ei mielestäni tarvita ollenkaan.
 
 

Vatsa ja suolisto

Vatsa ja suolisto ovat usein koetuksella sairastellessa. Antibioottikuurit tuhoavat suoliston hyviä bakteereja ja vahvat lääkkeet saavat teräsvatsankin oirehtimaan. Minulla on käytössä laadukas maitohappobakteerivalmiste sekä boulaurdii, joiden uskon auttavan suolistoa selviämään antibiooteista. Vatsan suojaksi olen kokeillut piigeeliä ja uskon siitä olevan apua. Lisäksi vatsaa voi auttaa huolehtimalla riittävästä kuidun saannista. Normisyömisten lisäksi käytän kuidunlähteenä psylliumkuitua, jonka sekoitan veteen ällöttäväksi geeliksi. Chia-siemenet myös toisinaan käytössä samalla liotustyylillä.

Neste

Toipilaan on erityisen tärkeä juoda riittävästi nestettä. Neste kuljettaa mukanaan kehosta pois kuona-aineita. Leikkauksen jälkeen riittävä juominen myös poistaa turvotusta ja edesauttaa vatsan toimintaa. Itse pyrin juomaan vähintään kaksi litraa vettä päivässä.

 

Lisäravinteet

Uskon, että myös jollain lisäravinteilla voidaan edesauttaa paranemisprosessia. Laadukas monivitamiinivalmiste pitää huolen siitä, että keholla on kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet toipumisen tueksi. Omasta suosikki on Solgarin Femalemultiple. Toinen tuote, josta uskon olevan apua toipumisessa on glutamiini. Glutamiini vahvistaa kehon immuunijärjestelmää ja solut käyttävät sitä uusiutumiseen. On olemassa tutkimuksia glutamiinin hyödyistä sairauksista toipumisissa. Lisäksi glutamiini tukee suoliston hyvinvointia. Kolmas tuote, jonka nimeen vannon leikkauksen jälkeisessä toipumisessa on MSM eli orgaaninen rikki. MSM helpottaa ravinteiden ja kuona-aineiden kulkua soluissa, tulee kollageenin muodostumista ja auttaa kehoa luomaan uusia soluja ja korjaamaan vahingoittuneita kudoksia. Pienenä lisähuomiona kerrottakoon, että jauheena tämä on aivan järkyttävän pahan makuista. Vahingosta viisaantuneena ostin viimeksi kapseleina ja nyt saan sen ajan ilman oksennusrefleksia.


 


Nämä vinkit ovat siis minulla itselläni parhaillani käytössä. Niiden avulla (tai niistä huolimatta) toipuminen on tuntunut lähtevän hyvin vauhtiin. Lopetin lääkärin luvalla antibioottikuurin, jonka jälkeen vointi koheni silmissä. Jaksan jo köpötellä pieniä matkoja (tärkeimpänä mainittakoon Veturin käytävät), ja olen pari kertaa käynyt salilla polkemassa kuntopyörää pienellä vastuksella. Olen saanut myös fyssarin luvalla aloittaa muutamia kuntoutusliikkeitä. Kipulääkkeitä olen pystynyt vähentämään huomattavasti ja olen palannut auton rattiin. Nyt alkaa jo olla luottavaisempi olo sen suhteen, että toivun tästä entiselleni.

Ravitsemusjuttuja saa ja pitää kommentoida, olla samaa tai eri mieltä tai antaa lisää vinkkejä. Kertokaa, mistä jutuista teille on ollut leikkausten jälkeen tai sairauksista toipuessa hyötyä.

 

4 kommenttia:

Petra Lehmusmetsä kirjoitti...

Kiitos Piia! Yleensä pyrin tietoisesti syömään aikalailla edellä mainitulla tavalla, mikä on itselleni oikea tapa. Tosin viljasta saan ikäviä ilmoja, joten säästelen niitä herkkupäiviin ;). Nyt toipilaana kuitenkin tekis mieli vaan ahmia kaikkia hiilihydraatteja. Liekö tämä lievä flunssainen olo on siitä seurausta? Nuo lisäravinteet on olleet aina mulle vieraita vitamiineja lukuunottamatta. Täytyy tutustua. Eräs tuttavani on saanut apua serrapeptaasi -nimisestä valmisteesta. Itse en ole sitä kokeillut, kuulemma toimii loistavasti. Siinä oleva entsyymi syö pois tulehdusta. Varmaan yritän pitäytyä hyvässä ja laadukkaassa ravinnossa ja ehkäpä luille vähän lisäksi kalsiumia. Katotaan mitä uutta löytyy ;). Ja muuten , kirjoitat hauskasti ja kansantajuisesti blogissasi, terkuin Petra

Piia Kohonen kirjoitti...

Minullekaan eivät viljat oikein sovi. Kauraa kyllä syön, sekä riisiä ja tattaria, mutta vehnä, ohra ja ruis kuuluvat minulla vältettävien listalle. Ehdottomasti ravitsemuksen kuuluu mennä juuri niin kuin kirjoitit: tärkeintä on että " oikea" ruoka on laadukasta, vasta sitten mietitään mahdollisia lisäravinteita. Toipumisia Sinullekin!

Anonyymi kirjoitti...

Moi!

Sen verran vielä lisäisin tuohon sairastajan ruokavalioon, ettei sovi unohtaa psykeen merkitystä syömiseen. Turhautuneena ja surullisena ihminen helposti lohduttautuu ruoalla, joka yleensä on hiilihydraatti painotteista. Mielihaluja ja kropan tarpeita on tällöin hyvin vaikea erottaa toisistaan. Sairastaminen voi myös tehdä sen, ettei tee mieli oikein mitään. Liikunnan puute vaikuttaa myös ratkaisevasti niin yläpäähän, kuin myös alapäähän. Nämä on hyvä pitää mielessä.

Piia Kohonen kirjoitti...

Heippa!

Tuo mielen ja syömisen yhteys on tosi tärkeä pointti. Tämän leikkauksen kohdalla turhautumiseen liittyvää hiilarimättöä ei minulla ole ollut, mutta juuri tuota kuvaamaasi ruokahaluttomuutta kyllä. Vahvat antibiootit aiheuttivat pahoinvointia, jolloin mikään ei maistunut. Ja kyllä, liikunnan puute vaikuttaa TODELLA pääkoppaan, etenkin jos on tottunut liikkumaan paljon.