Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Äitiys ja fitnessharrastus



Tänään sain herätä onnittelulaulun sulosäveliin. On äitienpäivä. Minulle se on vuorossaan jo kymmenes. No en minä oikeasti lauluun herännyt. Aamuvirkkuna heräsin ennen kuutta, enkä tietenkään halunnut pilata lasten yllätystä nousemalla ennen heitä. Niinpä pötköttelin kiltisti sängyssä kuoroa odottaen. Kahdeksan maissa odotus palkittiin ja ihanuudet tulivat äitiä sänkyyn onnittelemaan korttien ja lahjojen kanssa. Lämpöisiä halauksia ja sänky täynnä väkeä. Aamupalakin oli valmiiksi pöytään laitettu. Perhe <3 

Erityisen mieluisia olivat lahjakortit astianpesukoneen tyhjentämisestä, aamupalan laitosta ja kahvinkeitosta. Niitä saa kuulemma käyttää silloin, kun on väsynyt olo.

Fitnessharrastuksen olen aloittanut vasta kahden vanhemman lapsen syntymän jälkeen. En siis tiedä, mitä olisi harrastaa ilman lapsia. Varovainen arvaukseni on, että se olisi vähän erilaista. Toivon, ettei kukaan lapseton lajia harrastava lukija pahoita mieltään, kun arvelen, että ilman lapsia fitnesslajien harrastaminen olisi tosi paljon helpompaa. Saisi suunnitella päivät ja treenit vain omien töiden ja menojen mukaan. Voisi nukkua silloin, kun väsyttää. Aikaa ja rahaa olisi käytettävissä paljon enemmän harrastukseen. Perhe-elämän ja fitnessharrastuksen yhteensovittamisen olenkin kokenut tässä hommassa kaikista vaikeimmaksi.

Toivon, etten anna teille lukijoille sellaista kuvaa, että lapset häiritsevät harrastustani tai että minua kaduttaa ison perheen hankkiminen.  Päinvastoin. Perheen ja lasten saaminen ei ole itsestäänselvyys. Perhe on rikkaus, jota pitää arvostaa. Parhaimmillaan se on myös voimavara, joka auttaa jaksamaan ja tsemppaamaan kaikilla elämän osa-alueilla, myös fitnessharrastuksessa. Päivääkään en äitinä pois vaihtaisi oman ulkonäön tai kilpailumenestyksen vuoksi. 


Keräsin tähän muutamia hetkiä matkaltani äitiyden ihmeellisessä maailmassa. Olipa hauska selailla vanhoja kuvia!














Kaikki äidit tietävät, mitä lasten saaminen tekee kropalle. Raskausaikana ei pysty treenaamaan samalla tavalla kuin muulloin, jonka vuoksi lihasmassa vähenee. Rasvaa kertyy ja iho venyy. Tulee raskausarpia, suonikohjuja ja selluliittia. Imetyksen jälkeen rinnat roikkuvat ja vatsanahka palautuu toivottoman hitaasti. Fitnessharrastusta ajatellen on turhauttavaa, kun kehityksessä mennäänkin takapakkia ja synnytyksen jälkeen joudutaan ikään kuin aloittamaan alusta uudelleen. Jokaisen raskauden jälkeen kroppaa on entistä vaikeampi saada palautumaan entiselleen. Se vaatii valtavasti töitä. Mutta mahdotonta se ei suinkaan ole. Tämän kevään kilpailusijoitus tuntui minusta erityisen hyvältä juuri siksi, että kolmannen lapsen syntymän jälkeen kisakuntoon takaisin pääseminen ei ollut helppoa. Raskaudet + äitiys + niiden mukanaan tuoma extratyön määrä nostavat omissa silmissäni kisamenestyksen arvostusta entisestään. On kiva huomata, että voin pärjätä kisoissa ihan hyvin, vaikka olenkin äiti-ihminen.




Muutamilta lukijoilta on tullut pyyntöjä, että voisinko antaa jotain neuvoja tai vinkkejä, miten lapsiperheen arjen ja treenaamisen yhdistämistä voisi helpottaa. En tiedä, onko olemassa mitään kaikille sopivaa ohjelistaa, mutta laitan tähän ylös muutaman jutun, jotka omaa arkeani helpottaa.

·         Suunnittele treenien ajankohdat etukäteen ja merkitse ne kalenteriin. Yhteinen perhekalenteri on hyvä apuväline. Siihen merkataan koko perheen menot, jolloin päällekkäisyyksiltä vältytään.

·       Treenaa aamuisin ennen töihin menoa (jos teet päivätyötä). Kun lapset jäävät nukkumaan, ei treeniaikasi ole heiltä pois ja töiden jälkeen on aikaa olla rauhassa lasten kanssa.

·        Hanki mies, joka tukee harrastustasi tai kouluta nykyisestä miehestäsi sellainen. Yritä saada miehesi ymmärtämään, että kun saat omaa aikaa ja pidät itsesi kunnossa, parisuhde ja koko perhe voi paremmin.

·        Tee aerobista treeniä yhdessä lasten kanssa. Pienemmät menee hyvin lisävastuksena vaunuissa / rattaissa, isommat voivat pyöräillä rinnalla. Koiran lenkitykset menevät myös aerobisesta treenistä. Talvella pulkassa vetäminen tai mäenlasku toimivat hyvin.

·       Älä ota lapsia mukaan salille, ellei siellä ole lapsiparkkia.

·        Hyödynnä lastenhoidossa tukiverkostoa. Usein mummot ja kummit ovat mielellään lasten kanssa. Myös lastenhoitovaihtarit ystävä-äidin kanssa toimivat hyvin. Joka toinen kerta toinen äiti hoitaa molempien lapsia ja joka toinen kerta toinen. Lapsistakin on kiva, kun on kavereita.

·        Hanki kotiin kahvakuula, säädettävät käsipainot ja pari eri vahvuista kuminauhaa + leuanvetotanko. Niillä saat jo oikein hyvän treenin tehtyä, jos et pääse salille.

·        Jos treeniaika salilla on rajallinen, tee treeni hyvällä temmolla. Pidä tauot melko lyhyinä ja tee liikkeitä supersarjoina. Venyttelyt voi hyvin jättää kotiin ja tehdä yhdessä lasten kanssa.

·         Pyri soveltamaan perheen ruoasta itselle sopiva versio, jolloin ei tarvitse tehdä kaksia ruokia. Jos tämä ei onnistu, esim. kisadieetillä, tee omia ruokia mahdollisimman pitkälle valmiiksi. Paista esim. kanoja usemmalla päivälle ja punnitse valmiiksi rasioihin.

·        Huolehdi, että sinulle sopivaa terveellistä ruokaa on kotona aina saatavilla. Opeta miehesikin niitä kaupasta ostamaan.

·        Opeta muutakin perhettä syömään jossain määrin samoja ruokia kuin itse syöt.

·        Pakkaa illalla seuraavan päivän eväät, treenikamat ja juomat valmiiksi, jotta aamu on helpompi.

·         Käy ajoissa nukkumaan, koska tarvitset unta kehittyäksesi. Tee tarvittavat kotihommat lasten ollessa hereillä, ei vasta sitten kun lapset nukkuvat. Ota heidät mukaan kotihommiin ikätason mukaisesti. Kolmevuotias osaa jo hyvin tyhjentää tiskikonetta äidin kanssa ja lajitella pyykkejä.

·        Opeta lapsille liikunnallinen elämäntapa näyttämällä esimerkkiä ja ottamalla mukaan niissä puitteissa kuin se on mahdollista. Ennen kuin huomaatkaan, saat lapsista itsellesi treenikaverin.


Lopuksi vielä runo kuopuksen äitienpäiväkortista.

Ota minut syliin,
niin tähdet tanssivat,
ja hymyilevät kaikki
pilvenhattarat.

Ota minut syliin,
niin itku unohtuu,
haihtuu paha mieli,
suru kuitistuu.

Itku meinasi tulla.

Hyvää äitienpäivää!



Ei kommentteja: