Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Putkirullausta eli foam rolling


Pääsin eilen tutustumaan minulle vieraaseen kehonhuoltomenetelmään, putkirullaukseen, josta käytetään myös nimitystä foam rolling. Ykkösellä oli PT Team Fitin tiimipäivä, jonka yhteydessä oli putkirullausseminaari. Sinne tuuppasin itseni mukaan, ja se osoittautuikin oikein mielenkiintoiseksi tuttavuudeksi. Alun perin ohjaajana piti olla Risto Santala, mutta tilalle oli vaihtunut hänen kollegansa Arttu Peltola.

Yritän lyhyesti selittää, mistä hommassa on oikein kyse. Asiantuntevammat saavat korjata! Putkirullausta olen kuullut kutsuttavan köyhän miehen hieronnaksi. Hierontaa en usko sen korvaavan, mutta on hyvä ja halpa lisä omaan kehonhuoltoon. Välineenä käytetään siis putken pätkää. Omani kävin ostamassa paikallisesta urheiluliikkeestä, ja se myytiin nimellä pilatesrulla. Se on sisältä kova ja päällä on vaahtomuovinen (?) pehmuste. Aika erilaisia rullia näkyi ihmisillä olevan, joten en usko, että sillä on kamalan suurta merkitystä. Ihan kovalla rullalla ohjaajamme ei suositellut rullamaan, ettei tee enemmän vahinkoa kuin hyötyä lihaksille. Ja liian pehmeällä rullalla ei saada varmaan samanlaista tehoa. Oma rullani on turhan pitkä, vaikka toisaalta en kyllä aio sitä jatkossa missään mukana kuljetella, joten ehkäpä tuo meidän huusholliin mahtuu.

 

Yksinkertaistetusti putkirullan avulla pyritään vaikuttamaan lihaksiin ja lihaskalvoihin kohdistamalla niihin painetta. Paineen tuo oma keho, jota liikutaan rullan päällä. Paineen määrää voidaan säädellä eri asentojen mukaan. Putkirullalla voidaan periaatteessa rullata mitä tahansa kohtaa kropassa. Tämä oli minulle uutta. Olin kyllä nähnyt aiemmin, miten joku rullailee jalkoja, mutta en ollut tajunnut, että myös yläkroppaa voidaan käsitellä rullalla ihan yhtä hyvin. Putkirullauksella venytetään siis lihaskalvoja. Niiden venytys vähentää jännitystä, parantaa lihasten nestekiertoa, edistää lihaksiin kertyneiden kuona-aineiden poistumista, rikkoo mahdollisia kiinnikkeitä ja auttaa palauttamaan/parantamaan sidekudosten elastisuutta, jonka johdosta liikkuvuus parantuu.

Eilisessä seminaarissa kävimme läpi koko kropan. Kylläpä löytyi paljon kipeitä kohtia! Kaikista kamalimmalta tuntui latsien ja reiden ulkosyrjän rullaaminen. Auts! Olen jostain lukenut, että mitä kipeältä rullaus tuntuu, sitä enemmän sitä tarvitset. Jos tämän on uskominen, tarvitsen sitä TO-DEL-LA. Kipeitä pisteitä ohjaaja sanoi triggereiksi eli trigger-pisteiksi. Niiden kohdalla neuvottiin pysähtymään ja odottamaan, että kipu alkaa vähitellen "sulaa". Tämä oli KI-VU-LI-AS-TA!

Terhi räpsi muutakin kuvia seminaarin aikana. Omakin ahterini oli osunut yhteen räpsyyn. Kiitos Terhille kuvasta!
 
 

Ohjaajamme kertoi myös, että putkirullausta voidaan käyttää useammalla eri tavalla: ennen treeniä lihasten lämmityksessä, treenin jälkeen palauttavana tai ihan omana kehonhuoltoharjoituksenaan. Jotkut kuulemma rullailevat myös sarjojen välissä!? Itse ajattelin, että yrittäisin yhdistää rullausta kotivenyttelyyn, jota teen nyt kolmesti viikossa. Eli ensin rullailisin kipeimmät kohdat rullalla ja sitten päälle venyttelisin. Pitää kuitenkin kysyä ensin valmentajan mielipidettä tähän. Eilisessä tilaisuudessa kokeiltiin myös selkärangan käsittelemistä rullan avulla. Sillä pyrittiin saamaan tilaa nikamien väliin, jos oikein ymmärsin. Tämä jäi vielä vähän hämärän peittoon. Hyvä vinkki oli myös tennispallojen hyödyntäminen mm. jalkapohjien ja rintalihasten yläosan (joka on minulla tosi kireä) hieronnassa. Kokeiluun!

Ensivaikutelma putkirullauksesta oli siis hyvä! Katsotaan säilyykö innostus ja huomaanko rullailusta olevan hyötyä. Raportoin myöhemmin :) Laitan tähän muutaman linkin, joissa on hyvin tietoa asiasta, mikäli joku innostui.



www.foamroller.fi


Kohta Teemun ja Rambon jumppaan. Tulkaa mukaan! China Centerillä klo 15.

Ei kommentteja: