Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

perjantai 1. marraskuuta 2013

Muutama sananen treenaamisesta



Eräs teistä lukijoista pyysi minua kertomaan omasta treenaamisesta. Kuinka usein käyn salilla, millaista treeniä teen ja miksi. Yritän siis vähän avata tätä myös sellaisille lukijoille, jotka eivät itse käy aktiivisesti salilla. Treenini tällä hetkellä on tosi erilaisia kuin silloin, kun aloitin salilla käymisen kahdeksan vuotta sitten. Vuosien aikana olen oppinut tuntemaan omaa kehoani paremmin (kuten myös valmentaja) ja treenit ovat muuttuneet sen mukaisesti. Käyn salilla viidestä kuuteen kertaan viikossa. Treenien ajankohta määräytyy lähinnä miehen työvuorojen mukaan. Usein käyn salilla suoraan töistä iltapäivällä, joskus vasta illasta ja joskus ennen töitä aamulla. Pääsen siis silloin treenaamaan, kun mies on kotona lasten kanssa. Pienin lapsistamme on vasta kaksivuotias, joten ei pärjää vielä pitkään aikaan yksin kotona.  

Salilla minulla ei mene kauaa. Tunnissa saan hyvin tehtyä tehokkaan treenin. Yhdessä treenissä ei ole montaa lihasryhmää. Minulla on viikossa kaksi erilaista treeniä olkapäille ja kaksi erilaista selälle. Jaloilla on myös ollut kaksi eri treeniä, mutta nyt toistaiseksi ne on tiivistetty yhteen treeniin. Muut lihasryhmät treenataan näiden kanssa. Olkatreeneissä rintaa ja ojentajaa, selkätreenissä hauista ja takaolkaa. Vatsoja teen muiden treenien ohessa ja sitten siinä sunnuntain kehonhallinnan treenissä, josta kirjoitin aiemmin. Yhdelle lihasryhmälle teen aina useamman liikkeen ja yhtä liikettä useamman sarjan. Yhdessä sarjassa teen toistoja tosi vaihtelevasti, viidestä kahteenkymmeneen. Sarjojen välissä en pidä kovin pitkiä taukoja, joten treeni on aika nopeatempoinen. Treeniohjelmani on valmentajan laatima ja siihen tehdään aina tarvittaessa muutoksia. Ihan orjallisesti en ohjelmaa ole kuitenkaan noudattanut, (Nyt saan taas varmaan jotain sanktioita tästä julkisesta tunnuksesta!). Jos salille menee ruuhka-aikana eli neljän ja seitsemän välillä, ei ohjelmaa pysty sanasta sanaan noudattamaan. Joskus täytyy myös treenata kiireessä ja silloin täytyy priorisoida. Teen ne liikkeet, mitkä ehdin ja pystyn. Ja ne mitä teen, pyrin tekemään hyvin. Valmiissa treeniohjelmassa on se hyvä puoli, ettei tarvitse pähkäillä, mitä tänään treenaisi. Tekee vaan sen, mitä lapussa lukee ja sitten kotiin.
 
 

Treenini on nopea myös siksi, että aikaa ei kulu seurusteluun. Olen salilla aika epäsosiaalinen, niin kuin tutut ovat varmaan huomanneet. Ei kyllä kukaan ole koskaan tullut asiasta sanomaan, mutta tiedostan sen kyllä ilmankin! Meidän salilla käy ihan loistotyyppejä, joten omissa oloissa olemiseni ei johdu siitä, etteikö kanssatreenareiden seura kelpaisi. Se johtuu siitä, että sekä työni että kotielämä on sosiaalista. ”Joudun” juttelemaan koko päivän töissä ja kotona, huomioimaan muita ja olemaan läsnä. Salilla on ihanaa olla ihan omissa oloissaan, keskittyä vain treeniin ja sulkea muut ajatukset pois mielestä. Tykkään treenata yksin, koska silloin ei tarvitse sopia tarkkoja aikatauluja, vaan voin mennä salille sitten kun ehdin. Toki on kivaa vaihtelua treenata joskus jonkun kanssa, mutta pääasiassa treenaan yksin ja se sopii minulle hyvin. Treenikaverin puuttuminen näkyy tietysti esimerkiksi pakkotoistojen ja tsemppauksen puuttumisena, mutta en usko, että kehittyminen jää loppupeleissä niistä kiinni. Erikoistekniikoista kirjoitan joku kerta enemmän.

Salitreenien lisäksi teen jonkun verran venyttelyä, asentoharjoittelua ja sitten aloin käymään siellä sunnuntain keskivartalotreenissä. Aerobista ei kuvioissa nyt ole, mutta veikkaan, että aika pian on. En kyllä sitä mitenkään innosta hihkuen odota, peruslenkkeily on aika tylsää puuhaa, etenkin tuolla pilkkopimeässä, sateessa tai loskassa. YÖK! Mutta eiköhän siitäkin selvitä, jos sellaista treeniohjelmaan tupsahtaa J
 
Tuosta kuvasta täytyy vielä mainita sen verran, että en ole nyt todellakaan noin timmissa kunnossa ennen dieetin alkua. Tämä on kuva on otettu yksissä kuvauksissa jossain kohtaa edelliseltä kisadieetiltä. Älkää siis peljätkö, en siis normaalisti treenaa ilman paitaa!
 
Hyviä treenejä kaikille!

 

 

 

2 kommenttia:

Laura Evans kirjoitti...

Miekin tykkään touhuilla itekseni salilla ja olen usein ihan omissa maailmoissa ja yleensä treenaan myös kiireellä kun muut velvollisuudet kutsuu mutta tuuhan aina pyytämään jos tarvit vaikka apua pakkotoistoissa, sen verran ehdin aina auttaa :)
Seuraavaksi voisit kirjoittaa vaikka vähän syömisistä joista jo salilla kyselinkin :)

Piia Kohonen kirjoitti...

Kiitos Laura treeniaputarjouksesta ja ehdotuksesta kirjoitusten suhteen. Laitetaan korvan taakse!