Ajatuksia treenistä, kisaamisesta, PT-opinnoista, elämästä

Ajatuksia treenaamisesta, fitness-elämäntavasta, PT-opinnoista, elämästä...

maanantai 11. marraskuuta 2013

InBody


No niin, nyt on sitten käyty mittauttamassa kehonkoostumus dieetin alkua varten. Kouvolassa on tänä syksynä aloittanut ihan uusi mittauksia tekevä yritys, Kymen InBody, jota pyörittää Marko Stenroos. Aiemmin Kouvolassa on ollut hankala päästä mittauksiin. Täällä on kyllä satunnaisesti käynyt vierailijoita muiden paikkakuntien yrityksistä, mutta niihin mittauksiin on päässyt vain silloin, kun ne ovat sattuneet tänne tulemaan. Tänään Marko oli kiikuttanut laitteensa kotisalilleni KuntokeskusYkköselle, jossa kävin heti aamusta kehonkoostumuksen mittauttamassa.

Tämän näköisestä härvelistä on kysymys.
 

Mittaus tapahtuu siten, että mitattava henkilö asettuu seisomaan laitteen päälle paljain jaloin ja pitää käsillä kiinni kahvoista. Käsivarret pidetään irti kyljistä. Mittaus perustuu pienen sähkövirran johtamiseen kehon läpi. Koska vain kehon sisältämä vesi johtaa sähköä, voidaan kehon koostumus laskea mittaamalla kehon sähkövirralle aiheuttamaa vastusta. Laitteessa seisotaan noin minuttin ajan, jonka jälkeen laite tulostaa A4-raportin, jonka asiakas saa mukaansa.
 
Raportista käy ilmi seuraavat tulokset:

  • Kokonaispaino (kg)
  • Kehon rasvaton massa (kg)
  • Lihasmassa (kg)
  • Rasvakudoksen määrä (kg)
  • Rasvaprosentti (%)
  • Kehon nesteet/vedet (solun sisäiset / solun ulkoiset) (l)
  • Painokontrollitavoite (kg)
  • Lihastasapaino (kädet, jalat ja keskivartalo)
  • Raajojen puolierot
  • Vyötärö-/lantiosuhde (WHR)
  • Segmentaalinen lihasjakauma (kädet, jalat, keskivartalo)
  • Perusaineenvaihdunta (kcal)
  • Kehon painoindeksi (BMI)
  • Kehon solupaino (kg)
  • Viskeraalirasva (sisäelimien ympärillä olevan rasvan pinta-ala).

Itseäni näistä kiinnostaa eniten viisi ensimmäistä kohtaa ja niiden muutokset edellisestä mittauksesta.


Tämänaamuiset mittaustulokseni eivät olleet järin mairittelevia. Rasvaa on reilusti 13,1 kg, joka on prosenteissa 21,7. Eli pudotettavaa riittää. Kokonaislähtöpaino on 60,5 kg. Lihasmassaa oli tullut viime vuodesta tasan kilo, mikä on ihan hyvin, mutta raskausaikana ja sen jälkeisessä painonpudotuksessa lihasta lähti varmaan saman verran. Joten oli syytäkin tulla takaisin. Kiva oli huomata, että lihasta oli tullut viime vuodesta keskivartaloon, johon sitä on yritettykin tahkoa, siis pääasiassa selkään. Myös käsiin oli tullut vähän lisää, jalat olivat aika samassa kuin vuosi sitten.

 

 
Kävin siis mittauksessa siksi, että dieetin aikana pystytään hyvin seuraamaan, miten projekti etenee. Tärkein mittari tietysti tässä lajissa on peili ja valmentajan silmä, mutta minua motivoi myös muutoksen näkeminen lukuina. Tarkoituksena on käydä dieetin aikana säännöllisesti mittauksessa Kymen Inbodylla kerran kuussa ja seurata, että painoa lähtee oikeasta paikasta, siis rasvasta. Lihasta tietysti yritetään säästää mahdollisimman paljon. Tavoitteena olisi pudottaa dieetin aikana painoa noin kahdeksan kiloa, ja mahdollisimman suuri osa tästä rasvamassasta.

InBody on hyvä väline kisadieetin seuraamiseen, mutta soveltuu myös loistavasti myös kenelle tahansa omasta terveydestä ja kehon hyvinvoinnista kiinnostuneelle. Oli tavoitteena sitten kasvattaa lihasmassaa tai pudottaa painoa, projektin etenemistä on motivoivaa seurata InBodylla. Nämä projektin alkumittaukset eivät tietenkään tunnu itsetuntoa hiveleviltä, mutta muutaman kuukauden päästä on (toivottavasti) kiva verrata kahta vähän erilaista lappua vierekkäin :)
 
 

 

1 kommentti:

Mirkkae kirjoitti...

Hyvältä nuo sun lähtökohdat dieetille kuulostaa ja näyttää :) Mä en ole edes mittarille uskaltanut hypätä ;) Nyt vielä viikko vapautta ja sitten hyvällä draivilla rasvan polttoon! :)